سفارش تبلیغ
صبا ویژن
[ و فرمود : ] دوستان خدا آنانند که به درون دنیا نگریستند ، هنگامى که مردم برون آن را دیدند ، و به فرداى آن پرداختند آنگاه که مردم خود را سرگرم امروز آن ساختند ، پس آنچه را از دنیا ترسیدند آنان را بمیراند ، میراندند ، و آن را که دانستند به زودى رهاشان خواهد کرد راندند و بهره‏گیرى فراوان دیگران را از جهان خوار شمردند ، و دست یافتنشان را بر نعمت دنیا ، از دست دادن آن خواندند . دشمن آنند که مردم با آن آشتى کرده‏اند . و با آنچه مردم با آن دشمنند در آشتى به سر برده‏اند . کتاب خدا به آنان دانسته شد و آنان به کتاب خدا دانایند . کتاب به آنان برپاست و آنان به کتاب برپایند . بیش از آنچه بدان امید بسته‏اند ، در دیده نمى‏آرند . و جز از آنچه از آن مى‏ترسند از چیزى بیم ندارند . [نهج البلاغه]
مشخصات مدیروبلاگ
 
سید محمد باقر آقایی[107]
برگ سبزی است تحفه ی درویش تقدیم به تو ای بهترین دوست بی عشق خمینی نتوان عاشق مهدی شد

خبر مایه

مسجد جمکران (قسمت دوم)

نظرات علما در مورد مسجد مقدس جمکران

 

1) پاسخ آیت الله صانعی

 

بسمه تعالی

ج - معظم له در این خصوص مطلبی بیان نفرموده اند .

2) نظر مرحوم آیة‏الله حائرى در باره‏ى مسجد جمکران

مرحوم آیة‏الله حائرى، در این کتاب مى‏فرمایند:

مسجد جمکران، یکى از آیات باهرات آن حضرت است . توضیح این مطلب، در ضمن چند جهت - که شاید خیلى‏ها از آن غافل باشند - مذکور مى‏شود:

الف- داستان مسجد جمکران که در بیدارى واقع شده، در کتاب تاریخ قم که کتاب معتبرى است، از صدوق، علیه الرحمه، نقل شده است .

ب- داستان، مشتمل بر جریانى است که مربوط به یک نفر نیست، براى این که صبح که مردم بیدار مى‏شوند، مى‏بینند با زنجیر، علامت گذاشته شده است که مردم باور کنند . و این زنجیر، مدتى در منزل سید محترمى، ظاهرا به نام سید ابوالحسن الرضا، بوده است و مردم به آن استشفاء مى‏کرده‏اند و بعدا، بدون هیچ جهت طبیعى، مفقود مى‏شود .

ج- جاى دور از شهر و در وسط بیابان، جایى نیست که مورد جعل یک فرد جمکرانى بشود، آن هم دست تنها، در یک شب ماه رمضان .

د- نوعا، مردم عادى، به واسطه‏ى خواب، یک امامزاده را معین مى‏کنند و مسجد، از تصور مردم عادى، دور است .

ر- اگر پیدایش این مسجد روى احساسات مذهبى و علاقه‏ى مفرط به حضرت صاحب الامر علیه السلام بود، مى‏بایست‏سراسر، توسل به آن بزرگوار باشد، چنان که در این عصر، مردم، بیش‏تر، زیارت حضرت‏اش را در آن مسجد مى‏خوانند و متوسل به آن حضرت مى‏شوند، در صورتى که در این دستور معنوى، اصلا، اسمى از آن حضرت نیست، حتى تا به حال هم بیش‏تر معروف به مسجد جمکران است، نه مسجد صاحب الزمان .

ز- متن دستور، موافق با ادله‏ى دیگر است; براى این که هم نماز تحیت مسجد وارد شده است و هم نماز امام زمان علیه السلام با صد بار «ایاک نعبد و ایاک نستعین‏» و هم تهلیل و تسبیح فاطمه‏ى زهرا، سلام‏الله علیها .

ن- این دو داستان که نقل شد، مشهود و یا مثل مشهود خودم بود  و داستان‏هاى دیگرى هست که فعلا تمام خصوصیات آن را در نظر ندارم . بعدا، ان شاءالله، تحقیق کرده، در این دفتر، باذنه تعالى، ذکر مى‏کنم .

و- در آن موقع که زمین، این قدر بى‏ارزش بوده است، فقط یک مساحت کوچکى را مورد این دستور قرار داده‏اند، که ظاهرا حدود سه چشمه از مسجد فعلى است که در زمان ما خیلى بزرگ شده است: ظاهرا، آن چشمه‏اى که در آن، محراب هست، و دو چشمه‏ى طرفین باشد .

نگارنده که خالى از وسوسه نیستم و خیلى به نقلیات مردم خوش‏بین نیستم، از این امارات، به صحت این مسجد مبارک قطع دارم . والحمدلله على ذالک و على غیره من النعم التی لاتحصى

3) نظر آیت الله بروجردی

مرحوم آقاى بروجردى که مرد دقیق و ملایى بود، مى‏فرمود: «این داستان، در زمان صدوق، علیه الرحمه، واقع شده و این که او نقل کرده است، دلالت‏بر کمال صحت آن دارد .

4) نظر ایت الله مکارم شیرازی:

به گزارش خبرگزاری آینده روشن آیت الله مکارم شیرازی در جمع هزاران نفر از زائران امشب مسجد مقدس جمکران گفت: امروزه مسجد مقدس جمکران با برنامه های معرفتی که طراحی شده است به یک مسجد و پایگاه جهانی تبدیل شده است.

5) نظر آیت الله مرعشی:

«پیدایش‌ این‌ مسجد از اوائل‌ غیبت‌ صغری‌ ِحضرت‌ ولیعصر7 است‌ و در نوشته جاتِ‌ قدیمی‌، این‌ مسجد دارای‌ سه‌ نام‌ است‌: 1- مسجدجمکران‌ 2- مسجد حسن‌ بن‌ مثله‌ 3- مسجد صاحب‌ الزمان‌(عج). و هر کدام‌ از این‌ سه اسم‌ به‌ مناسبتی‌ گفته‌ می‌شود. مسجد جمکران‌ گفته‌شد چون‌ متصل‌ است‌ به‌ قریه‌ جمکران‌ که‌ یکی‌ از قرّّّاءِ شهر مذهبی‌ قم‌ است‌. این‌ مسجد را مسجد حسن‌ بن‌ مثله‌ می‌گویند، نظر به‌ اینکه‌ در زمان‌ او و به‌ همت‌ او این‌ مسجد ساخته‌ شده‌ است‌ و مسجد صاحب‌ الزمان‌ (عج) گویند چون‌ به‌ امر حضرت‌ بنا شده‌ و وجود مبارکش‌ دراین‌ مسجد مکرر دیده‌ شده‌ است‌ .این‌ مسجد شریف‌ مورد احترام‌ همه‌ ی‌ شیعیان‌ از اول‌ زمان‌ غیبت‌ تا امروز بوده‌ است‌».

6) آیة‏الله سید محمد تقى موسوى اصفهانى (متوفاى 1348هجرى) در کتاب گران سنگ مکیال المکارم به هنگام شمارش تکالیف مردم در عصر غیبت مى‏نویسند:

شصت و هشتم - بزرگداشت اماکنى که به قدوم آن حضرت زینت‏یافته‏اند، مانند مسجد سهله، مسجد اعظم کوفه، سرداب مقدس، مسجد جمکران و غیر این‏ها از مواضعى که بعضى از صلحا آن حضرت را در آن جاها دیده‏اند یا در روایات آمده است که آن جناب در آن جا توقف دارد، مانند مسجد الحرام ...

 

ادامه دارد.....