سفارش تبلیغ
صبا ویژن
خداوند، هرگاه بنده ای را دوست بدارد، او را از گناهانْ حفظ می کند و پاداشش را برابر چشمانش می نهد . [امام صادق علیه السلام]
مشخصات مدیروبلاگ
 
سید محمد باقر آقایی[107]
برگ سبزی است تحفه ی درویش تقدیم به تو ای بهترین دوست بی عشق خمینی نتوان عاشق مهدی شد

خبر مایه

اسلام در نظر یهود

 

بر طبق نظر بسیاری از متفکران یهودی اسلام یک دین بت پرستی نیست، اما ایشان با تغییر کیش آنها و یا کشتنشان مخالفت کرده اند.

نوشته   Marc B. Shapiro

دکتر Marc B Shapiro :

دارنده کرسی استادی Harry و Jeanette Weinberg Chair در مطالعات یهودی در دانشگاه اسکراتون پنسیلوانیا. او نویسنده کتاب " بین جهان یشویا و ارتودکس مدرن: زندگی و کارهای Rabbi Jehiel Jacob Weinberg, 1884-1966.  است. Between the Yeshiva World and Modern Orthodoxy: The Life and Works of Rabbi Jehiel Jacob Weinberg, 1884-1966. 

 

رویارویی اسلام و یهود به قدمت خود اسلام است. پس از مرگ محمد(ص) بنیانگذار(پیامبر) اسلام در سال 632میلادی تسلط اعراب بر خاورمیانه آغاز گردید و بزرگترین مرکز کنونی آموزش یهود day Iraq تحت تسلط مسلمانان قرار گرفت. در دهه های اخیر گفتگوهای یهود و مسیحیت به میزان قابل توجهی انجام گردیده است، اما گفتگوی بین اسلام و یهود انجام نگرفته است؛ که بدون شکل بخشی از دلایل آن ناشی از مشکلات سیاسی اعراب و اسرائیل است( چاپ شده با اجازه Judaism تابستان  1993.)

اسلام یک چالشی را در برابر یهود قرار داده که قبلا با آن روبه رو نشده است، برای اینکه  این دین به اندازه مذهب مادریش توحیدی بود. اینجا یک مفهوم ( مذهب توحیدی غیر یهود) وجود دارد که در منابع قدیمی تلموت مشاهده نشده است، ولی نیازمند بررسی جدی می باشد. هنوز باید به یک درک صحیح از اسلام دست یافت.

 

سوء تفاهم اسلام

گرچه همیشه اینگونه نیست، اما ما تعدادی از منابع اولیه را میتواینم بیابیم که در آنها از اسلام به عنوان یک دین بت پرستی یاد شده است، و این به خاطر ارائه نادرست و گسترده ی اطلاعاتی در مورد وجود بتی در کعبه خانه مقدس اسلامی برای پرستش در مکه بود. حتی یک منبع قرون وسطی وجود دارد که از مکه به عنوان نام یک بت اسلامی یاد می کند.! این تصور اشتباه  برخی پژوهشگران را به قانونی رهنمون کرد که نوشیدن و حتی بدست آوردن سود از شراب توسط مسلمانان حرام بوده است ( به علت جلوگیری از نوشیدن شراب توسط یک بت پرست به علت ترس از اینکه آن شراب به خدایان اهدا شده باشد).

بر طبق نظر ایشان تفاوتی در حرام بودن شراب بین مسلمانان و بت پرستان وجود ندارد.

 

تفکر دوباره در مورد اسلام

هر چند به خاطر فهم بیشتر یهودیان از چهره حقیقی اسلام ،این تفکر در میان متفکران یهودی تثبیت شده که اسلام یک دین بت پرستی نیست. البته حتی در سالهای اولیه اسلام هم بسیار کسانی بودند که اسلام را یک نوع بت پرستی نمی دانستند.

در قرن نوزدهم رئیس (Gaon ) , Rabbi Zemah  حکم کرد که یهودی اجازه دارد از سود شرابی  که در معامله  با مسلمانان بدست آورده بهره مند شود. همانطور که قبلا اشاره شد، این امر اگر مسلمانان بت پرست بودند، ممنوع می گردید. گرچه، برای جلوگیری از اجتماعی شدن غیریهودیان – ظاهرا حتی غیریهوریان غیر بت پرست- آنچه از تلموت بدست می آید این است که مصرف شراب اینان هم ممنوع است، Rabbi Zemah حکم کرد که  شراب مسلمانان هنوز برای نوشیدن توسط یهودیان نامناسب است. دستورات مشابهی همچنین توسط رؤسای مدارس یهودی بابلی(Geonim ) اشخاصی چون  Kohen Zedek، Sar Shalom، Nahshon و دیگر اشخاص مهم نیز مطرح شده است. هرچند حتی برخی نظرات مبنی بر مباح بودن این شراب وجود دارد.

اساس این نظرات ملایم در حقیقت این است که دینی است که بر پایه بت پرستی بنا نشده است. گرچه از آنجائیکه دستورات همه این رؤسای مذهبی مبتنی بر موضوع ظریف و دقیق halakhic (قانون مذهبی یهود) است، اما آنها به دقت به سوالهای مهمتر در مورد معامله بین  یهودیان و مسلمانان پاسخ نداده اند.

 

Maimonides: اسلام نادرست است ولی بت پرست نیست

این عقدیه  از Maimonides (1135-1204) باقی مانده است، که با قدرت عقیده داشت که مسلمانان بت پرست نیستند. هرچند مطمئن بود که اسلام کفر است، اما این باعث نشد که نظر مثبت او را نسبت به اسلام  و یا حتی در مورد مسیحیت که او آنرا بت پرستی می دانست، تغییر دهد. در این عقیده، با اینکه اسلام و مسیحیت هر دو نادرست هستند، اما ارزشهایی دارند که در نهایت آنها را به سوی دین حقیقی یعنی یهودیت رهنمون می کند.

" همه حرفهای مسیح ناصری و این اسماعیلی(محمد) که بعد از او آمد، هموار ساختن راه برای مسیح موعود messianic، و آماده سازی تمام جهان برای خدمت به خدای یکدیگر می باشد. همانطور که گفته شد«برای اینکه من تغییر خواهم داد گفتگوی همه مردم را به یک گفتگوی ناب از اینرو همه آنها صدا خواهند کرد نام خدا را و هماهنگ او را خدمت خواهند کرد. » (Zephaniah 3:9)"

همچنین برای درک دیدگاه Maimonide از اسلام مهم است که بدانیم نامه ای را که در سال 1165 نوشت هنگامی بود که او هنوز مقیم فاس بود و به سرزمین اسرائیل و مصر مسافرت نکرده بود. او نشانی داده بود به اهالی مراکش که تهدید شد بودند به تغییر مذهب، نفی بلد یا مرگ توسط سلسله الموحدون Almohads (سلسله مسلمانان بربر که در قرون 12 و 13 بر اسپانیا و مراکش حکومت می کردند).

در این زمان دانشمندی ناشناس که خارج از محدوده قلمرو الموحدون زندگی می کرد، قانونی وضع کرده بود که مسلمانان بت پرستند و مرگ بهتر است از مسلمان شدن. و اگر کسی تن به این کار داد و مسلمان شد با یک مرتد فرق چندانی ندارد. این قانون طوفانی در میان یهودیان عضو سازمانهای سری مراکش ایجاد کرد، و این جوابی بود به پریشانی در نامه Maimonides که دفاعی حیرت آور از طرف کمیته یهود بود که در مقابله با آزار و اذیت دین خود را مخفی کرده بودند.

استدلالی وجود داشته است در این باره که چگونه عقاید Maimonides مؤمن  و دیدگاه مخالفان آن هر دو با منابع halakhic  منطبقند. هر چند چیزی که به طور قطع واضح است، این است که علی رغم تقیه ی Haym Soloveitchik( مورخ معاصر)، این پذیرش صفت توحیدی اسلام از طرف Maimonidean  است که او را قادر به دفاع از کسانی می سازد که به طور پنهانی معتقد به یهودیت crypto?Jews بودند ، حتی اگر او به طور واضح با این نقطه نظر موافق نباشد.

این آشکار می شد که ، زیرا او احساس کرد که این نظریه واضح بود، او احساس نکرد که آن نیاز به دفاع دارد. یک نفر می توانست بگوید که خودداری  او از استدلال اینکه اسلام بت پرستی نیست، به این علت بود که اووابسته به گروه کسانی بود که به طور پنهانی معتقد به یهودیت بودند بطوریکه هرگز واقعا در ابتدا این مذهب را قبول نداشتند ، بنابراین این موافقت می توانست به دلیل دیگری بوده باشد، همه حتی مدعیان بت پرستی اسلام، اینگونه استدلال می کند که یهودیان هنوز ممنوعیت بت پرستی را نقض نکرده اند. هرچند کسی که Maimonides هم قبول داشته باشد اینگونه استدلال می کند که ، یهودیانی که اسلام را پذیرفته اند، مرتد بوده اند نه بت پرست.

در هر صورت به خوبی می توان گفت که طرفداران Maimonides در نسلهای بعدی و تقریبا همه علمای واقف بر قانون یهودیان halakhic دیدگاه او در مورد اسلام را قبول داشته اند.

  


87/9/4::: 11:7 ع
نظر()