سفارش تبلیغ
صبا ویژن
با بی رغبتی به آنچه در دست مردم است، با آنان اظهار دوستی کن، تا دوستی شان را به دست آوری . [امام علی علیه السلام]
مشخصات مدیروبلاگ
 
سید محمد باقر آقایی[107]
برگ سبزی است تحفه ی درویش تقدیم به تو ای بهترین دوست بی عشق خمینی نتوان عاشق مهدی شد

خبر مایه

پذیرش دیدگاه Maimonidean :

در واقع این Rabbi Abraham پسر Maimonides بود که با مواقت با اینکه اعمال مذهبی اسلامی نباید تقلید گردد، دیدگاه پدرش را به یک نتیجه قانونی رساند. اگر بخواهیم دقیق شویم، آنها مشمول  ممانعت کتاب مقدس در مورد غیر یهودیان نیستند. این ساده است " مسلمانان یکتاپرست هستند که از بت پرستی نفرت دارند."

بعد از همه این مطالب گفته شده، نباید اینگونه برداشت شود که Maimonides  نسبت به اسلام در دوره مدرن خود هیچگونه تحمل واقعی را ندارند. همه عبارات مثبت او، عباراتی که در واقع برآمده از halakhic اند، به سادگی می خواهد طبیعت دین اسلام را بنمایاند. برای نشان دادن اینکه Maimonides فقط پیرو بردباری مذهبی بود، کافی است توجه شود که ، در نظر او نه تنها برای یک مسلمان، غیرممکن است که یک غیر یهودی پارسا باشد، بلکه حتی برای یک غیر یهودی هم ممنوع است که دستورات اسلام را دنبال کند [Mishneh Torah, Laws of Kings 8:11].

او دیدگاه تلمود مبنی بر اینکه هر سیستم مذهبی غیر یهودی ممنوع است و فقط جانشین برای غیریهودیها تغییر دین یا رعایت هفت قانون نوح است که با تعریف هر سیستم دینی دیگر را محروم می کند؛ را به طور مبهم می پذیرد[Laws of Kings 10:9]..

 

شهید شوید اما مسلمان نه

در حالیکه مخالفان Maimonides براعتقاد اشتباهی که اسلام بت پرست است، پا می فشردند، اولیای امور دینی پس از Maimonides  با اینکه به وضوح از طبیعت یکتاپرستی اسلام آگاه بودند ، هنوز با موضع Maimonides مخالف بودند و ادعا می کردند که برای یهودیان دست شستن از زندگی بهتر است ازاینکه به اجبار مسلمان شوند. منطق ایشان بر پایه این حقیقت بود که موافقت با ماموریت پیامبری محمد، برابر است با انکار صحت تورات.

در نظر ایشان انکار تورات یک گناه بزرگ است و آنها از اینرو دیدند که بت پرستی فقط یک نوع مظهر این انکار است. Rabbi David پسر Zimra نقل می کند که

Rabbi Yom tovIshbili  مشهور (c.1250?1330) به این عقیده معتقد بوده و موافقتش با آنرا بیان می دارد.

 

یک منبع اسلام را بت پرست می داند

قبلا متذکر شدم که اغلب اولیای امور یهودی دیدگاه Maimonides در مورد اسلام را پذیرفتند. هرچند شخصی وجود دارد که به صورت پنهانی، عقیده ای برخلاف بقیه را ارائه می دهد. در تفسیری از دوران قرون وسطای  که به اشتباه به حکیم مشهور Rabbi Nissim Gerondi (c.1310?1375), منسوب شده ، اما در حقیقت نوشته ی یک پژوهشگرناشناس بعد از او بوده ، عقیده ای شوک آور، در خصوص بحث R. Nissim، در مورد تعظیم مسیحیان به موضوعات مقدس و تعظیم مسلمانان به محمد، در آن یافت می شود. گرچه این تفسیر کاملا واضح نیست، اما این گفته را روشن می کند که ولو اینکه مسلمانان محمد را خدا نمی دانند، اما باید به عمل تعظیمشان به محمد به عنوان بت پرستی توجه کرد، بنابراین آنها باید جزو بت پرستان قرارگیرند.

این یک انحراف چشمگیر است از دیدگاه Maimonides، و این شوک آور است که R. Nissim حتی به منبعی قبل از خود هم اشاره نمی کند. در هر حال ، R. Nissim موثق این دیدگاه را قبول نداشت، و ما هستیم در موقعیت یک responsum از او ، در حالیکه او  وضوح اظهار می دارد که اسلام شکلی از بت پرستی نیست.

 

منبع:

www.MyJewishLearning.com